Monday, January 24, 2011

Love Lessons ♥ 1 : Biarkan CINTA Berkata TIDAK!

assalammualaikum..


td tgh kemas2 almari,aku terperasan majalah solusi yang aku beli dulu.n aku belek2 balik aku teringat ttg segmen artikel oleh Pahrol Mohamad Juoi dlm bahagian soal cinta. disebabkan aku ni ske sgt bce bab gitu aku pun teringin nak kongsi ngan korang...yelah korang tu bukan nak beli majalah agama gini...


(di copypaste oleh aku)


kerap diungkapkan cinta itu buta. sebenarnye cinta yang betul2 buta or korang yang buta..?ntahla~
kalau sudah CINTA kebiasaannya kia akan jadi 'buta' terhadap penderitaan, kesusahan dan segala keperitan demi menggembirakan hati orang yang kita cintai.and bila kita cintakan seseorang yang orang yang baik atau orang yang mentaati perintah Allah,kita amat bertuah sebab kita jadi 'hamba' kepada orang yang baik.tapi bile kita mencintai seseorang tu yang jahat, kita akan forever jadi 'hamba' kejahatan.


so,moral of the story is kalau kita nak bercinta biarlah pada orang yang baik..berikut adalah ciri2 yang aku pilih bila mencari jodoh:


1. seorang yang mentaati Allah
nak cari seorang suami mesti lah seorang suami yang dapat membimbing kita,yang dapat jadi seorang khalifah yang unggul. xkan lah kita nak cari lelaki yang hampeh yang sakai or yang malaun krek krek kan?xsesuai langsung nak jd suami..


2. seorang yang tak meninggalkan solat 5 waktunya
ni sebenarnye boleh nak letak bawah num 1 tu tp aku saje xnak sebab aku rse ni yang paling penting..cmne lah die nak jadi ketua keluarga kalau die sendiri xmampu nak taati perintah Allah kan?


"seakan mereka lupa yang dulu mereka bernikah kerana Allah.telah dihalalkan pergaulan mereka sebagai suami isteri atas khalimah Allah..ingatlah kembali khalimah syahadah dan istighfar yang diulang2 oleh tok kadi sebagai pembersihan hati dan taubat sebelum tangan dijabat untuk aku janji menerima satu amanah..nikah diterima,ijab kabul dilafazkan dan bercintalah kita kerana Allah..itulah sebenarnye pangkal perkahwinan bagi setiap pasangan muslim."


rela dan tegalah berkata tidak demi cinta..cintalah Allah dan selalu menjaga hukum hakamNya..jika kita cinta kerana Allah,then itulah petanda cinta kita sesama manusia akan kekal..cintalah kerana Allah..marahlah kerana Allah...cemburulah kerana Allah...kerana itu yang akan menyubuka rasa cinta kita.


and bila hak Allah diabaikan dan bila hukum hakamNya diabaikan,katakanlah TIDAK..marilah bersama cegah kemungkaran itu dengan kuasa dan dengan kata2..biarkan cintamu berkata tidak! insyaAllah cinta itu akan berkekalan sampai bile2...amin..:)


p/s : saya rasa rindu boyfie plak..

No comments: