Wednesday, February 16, 2011

HKL 0 dan HKL 2 (before and after HKL 1)

Assalammualaikum, aku ingat nak share about pengalaman aku masa appoinment aku dengan endocrinologist pada 9 Februari dan 16 Februari ini. Tapi aku pikir balik, aku nak cerita something before and after entri ini.


As you known, aku ditempatkan di Hospital Kuala Lumpur. Appointment semua dekat sini, HKL. Dan aku tahu ada sebilangan tanya 'Kenapa mesti nak sakit dekat KL?', 'Transfer case ke HTAA, kuantan lah'. Dan disebabkan itu, aku nak mulakan mukadimah cerita aku yang tak best ini dengan macam mana semuanya berlaku dan macam mana doktor sampai boleh diagnose me as 'acute hyperthyroidism' dan juga asthma. Sebelum ini aku takda asma. Cuma aku memang ada lelah-lelah dan nafas aku kuat. Yup, aku tak tahu sebelum ini sebab aku tak pernah jumpa doktor berkenaan asma tu lah. Ya, aku ni selalu semput macam mak nenek. Ya, aku tahu. 


Okay, back to the beginning, pada hari selasa lalu kalau you'olls baca entri ini, aku ada cerita macam mana kes aku sampai ke HKL. Then, the next day which is pada hari rabu, 9 Februari lalu, that Staff Nurse Siti Mariam called aku pagi rabu tu and asked me to come by to klinik pakar @ physician clinic (PC), HKL untuk futher diagnosis. 


Sesampainya aku ke PC tersebut aku, aku serahkan surat rujukan dari Doktor yang rujuk aku ke HKL tu. I cant remember her name but yang aku ingat she's indian and very-very caring and not so sombong-sombong you know. Nurse lelaki minta aku aku ikut dia ke bilik 18, then bilik 20 then bilik 21. Aku dalam hati 'pe kes plak mamat ni. Aku dah hangin ni. Aku makan orang kang.' Then tetiba dia mintak aku duduk dekat kaunter pendaftaran patient. Ya, dengan patient nya aku menunggu. Terlebih patient. Then, boyfie telefon (aku nak cite jugak!!!) tanya pasal aku. Then, dia ada cerita pasal ECG la tulah nilah. dalam hati, 'Hey boyfie, I tau lah U tu doctor tapi perlulah nak show off kat I. Nak show off, show off pun agak-agak lah, U tu baru doktor pelatih!'. Ingatkan nak cakap tapi tak sampai hati lah. Kang dia merajuk susah aku nak pujuk. Men, they are useless. HAHA. kidding ya !


Lepas je encik pendaftaran tu abis bergayut, aku bagi my IC card lepas dia mintak. Letih aku dengar dia cakap. Apa yang dia bebel ntah. Maklumlah, aku mudah hilang fokus lately2 ni. Tengah dia bebel, aku ikut je dia antar aku kat tepi kaunter tu nak ambik berat badan dan tinggi aku. Mula-mula aku konpius, dia nak suruh aku buat apa. After my sister explaining much futher, baru aku paham. Oh dia nak ambil berat badan ke? 'Oh..baru paham.' Okay, after that dia bagi kad appointment and minta aku pergi bilik 18. Aku pun heret tangan kaklong aku dan tangan kak ila, my sister's friend yang follow sekali.


Di bilik 18, aku diminta tunggu sebelum nurse panggil. 5 minutes after keep patiently waiting, my name dipanggil oleh senior nurse chinese yang sangat lembut. Okay, masa dia tengah ambil blood pressure and pulse rate, dia tanya macam macam. What's wrong. Biasalah, sakit. Semua boleh diubati kecuali mati. Yup, aku pun pelik. Maybe because dia dah lama bergaul dengan orang Islam dia cakap macam tu. Masa dia manually kira my pulse rate, this one doctor came by to our desk and asking my case transferred to him. Dia siap kata 'Oh, Fatin. Okay2, kes ni. I've read it. Send her file to mine. Jangan bagi dekat endo lain, ya.' Then, aku pun berpindah ke bilik 21. Sambil tunggu, aku duduk kat kerusi depan pintu bilik tu. Dikepit oleh kaklong dan kak ila.


Waiting and keep waiting. Yup, it's so damn boring. Aku tak ingat berapa lama aku tunggu before my name dipanggil. Seba my doctor is pakar perunding yang mana semua semua semua doktor sebelum ambil tindakan kena tanya dia betul or tak. Kira macam penentu lah. Ntah. Aku pun tak tahu nak cakap macam mana. Yang aku tahu, memang banyak doktor2 keluar masuk bilik dia tanya pendapat. Aku tumpang dengar sekali lah. Well, aku kan minat medic. Then, tetiba my name dipanggil oleh staff nurse untuk masuk dalam bilik tu. Berjumpalah aku for the first time, SN Siti Mariam and second time my doctor. His name is Dr Badrul Hisham. He asked me to call him Dr Bad. He really2 friendly and caring lah. Funny also. Suka kondem doktor2 lain. But he's fun. After checking my tekak dan lakukan beberapa pemeriksaan lanjut, then dia suruh aku pergi bilik 10, buat ECG. 'Argh !!!! I hate it!!!!'. Aku malas nak cerita pasal ECG tu sebab ianya sangat2 memalukan. Korang nak tau pengalaman aku, korang try buat sendiri. Aku dah lah tak kahwin lagi. Okay, stop cerita pasal ECG!


After test, aku kembali ke bilik 21 balik. Tunggu lagi. Tapi nasib baik sekejab je tunggu. Doktor tu boleh siap gelak lagi bila dia tanya pasal ECG tu. Benci betul. Then, dia minta aku buat blood test LAGI. I said......dalam hati lah 'Aduh. Mati aku. Bukan sebab aku takut ke apa, tapi sebab aku benci blood test. Huh !'


Sebelum blah, masa tu dah nak dekat lunch break, doktor minta buatkan test untuk pastikan aku asthma or tak because dia boleh dengar jugak my nafas. After test, dia minta aku pergi farmasi dan ambik 3 jenis ubat. Ubat legakan heartbeat so tak degub dengan laju, ponstan (again!) dan 1 pump inhaler yang orang asthma selau pakai. Aku pakai jenis Ventolin Evohaler. First2 memang tak jadi. Tak reti. Afterwards, much better. 


Source. Aku ada tangkap satu gambar ventolin aku sendiri. Mine sama macam ni. Tapi PC ni takde bluetooth, USB cable dan card reader pun takde. :'(




Petang tu, lepas kiteorang lunch break dekat kantin HKL, aku takde selera nak makan nasik, aku makan kek tiramisu. Nyum2. Then, before pukul 2 kiteorang balik sebab nak hantar kak ila balik rumah dia because bibik dia balik kampung. Dan disebabkan aku tertidur petang tu akibat keletihan, kitaorang sampai HKL balik pukul 3 lebih. Nasib baik masa sampai bilik ambil darah tu just ada sorang je yang tunggu giliran. Kalau lama, letih kot nak tunggu. Dah lah mengantuk giler ni. After ambik darah, aku pergi ke Farmasi cari kakak aku yang tolong ambilkan ubat. Then, pharmacist tu suruh aku ke bilik kaunseling 10 untuk tutorial guna ventolin. Next, kitaorang pun balik. 


Selesai sudah appointment 9/2, doktor minta aku datang semula pada 16/2 which hari ini. Nak sambungan nantilah. Aku dah letih. Pagi esok, 9 pagi nak kena buat ultrasound and CT again. Minggu depan 23/2 ada appoinment lagi. Wish me luck, guys.

No comments: